ūü§Ė Dag 4: Programmera dig sj√§lv

Nu f√∂r tiden h√∂r man ofta ordet “algoritm”, men vad betyder det egentligen? I ordboken definieras det som:

En process eller uppsättning regler som ska följas vid beräkningar eller andra problemlösningsoperationer, särskilt av en dator.

Om du någonsin undrat hur en Tesla kan köra sig själv så är svaret att den styrs av miljontals algoritmer.

Men det finns också mer relaterbara och vardagliga exempel av algoritmer. Varje gång du bakar, till exempel, så är receptet du använder en algoritm.

Och intressant nog har psykologer upptäckt att du också kan använda algoritmer för att programmera dig själv. Den här strategin kallas för om-så-planering och du använder den genom att fylla i den här formeln:

Om [situation] Рså kommer jag att [vana].

Det fina med om-så-algoritmer är att de tvingar dig göra om vaga intentioner till specifika handlingar. Här är några exempel:

  • “Jag vill sova b√§ttre” blir “Om jag lagt huvudet p√• kudden, s√• kommer jag att ta tre djupa andetag.”
  • “Jag vill √§ta nyttigare” blir “Om jag serverat min middag, s√• kommer jag att l√§gga en gr√∂nsak p√• tallriken.”
  • “Jag vill r√∂ra p√• mig mer” blir “Om jag √§r p√• jobbet, s√• tar jag trapporna till kontoret.”

När situationen sedan uppstår behöver du inte fundera. Du följer i stället bara algoritmen.

Det h√§r kan verka lite v√§l enkelt, men det √§r f√∂rv√•nansv√§rt effektivt. √Ėver 200 vetenskapliga studier har visat att personer som anv√§nder om-s√•-planering √§r ungef√§r 300 procent mer sannolika att uppn√• sina m√•l.

Dagens uppgift är därför att programmera dig själv. Låtsas att du är en robot och gör en om-så-plan för din hörnstensvana.

Det låter lite fånigt, jag vet, men du kommer troligen bli förvånad över hur stor skillnad en liten algoritm kan göra för din självdisciplin.

Allt gott,
Patrik Edblad
Beteendevetare, författare & coach