Vanefrön

Du kan inte förlita dig på motivation när du skapar en ny vana.

Det kommer inte fungera eftersom motivation är oförutsägbar och hela tiden går upp och ner.

Så, i stället för att försöka “bli motiverad,” gör din vana pytteliten.

  • Meditera i en minut.
  • Gör två armhävningar.
  • Använd tandtråd på en enda tand.

Det här är en strategi som fungerar exceptionellt bra.

Det är ingen slump att de mest inflytelserika böckerna om vanor heter Mini Habits1, Tiny Habits2 och Atomic Habits3.

Genom att börja med ett litet frö till en vana, så kringgår du behovet av motivation.

Du kan göra den varje dag oavsett om du känner för det eller inte.

Och på det sättet kan du vara konsekvent nog att din vana kan slå rot och växa naturligt över tid.

Källor

  1. Mini Habits av Stephen Guise
  2. Tiny Habits av BJ Fogg
  3. Atomic Habits av James Clear


Förbättra ditt liv på fem minuter i veckan

Få mitt kostnadsfria nyhetsbrev En procent bättre!

Det är kort, lärorikt och inspirerande — och har över 9 000 läsare världen över.

Fyll i din mailadress nedan, så skickar jag det till dig också:

Nyhetsbrevet är gratis och du kan avregistrera dig när du vill. Kontakta mig om du inte ser formuläret ovan, så hjälper jag dig.