1. Förvänta dig dem
Om någon beter sig illa mot dig så är det inte deras beteende som stör dig.
Det är dina förväntningar på deras beteende som gör det.
Föreställ dig, till exempel, att din chef ger dig en snäsig kommentar.
Om du känner dig irriterad så är det för kommentaren i sig.
Det är för att du inte förväntade dig att din chef skulle behandla dig på det sättet.
Men vid närmare eftertanke så är den förväntningen orealistisk.
Världen är full av besvärliga chefer och andra jobbiga personer.
Du kan inte undkomma dem, så förvänta dig att de korsar din väg ibland.
På det sättet så kommer deras beteende att bli mindre omskakande.
Och det kommer att göra dem enklare att handskas med.
2. Se deras smärta
Varje person du träffar kämpar med smärta och lidande.
Precis som du så handskas alla du möter med daglig stress, svåra känslor och förödande upplevelser.
Livet är svårt och ingen av oss kommer att undgå tragedier som sjukdomar, förluster och döden.
Ha det i åtanke när du träffar familj, vänner, kollegor och främlingar.
Påminn dig själv om vårt gemensamma mänskliga tillstånd och att du inte vet vad den andra personen går igenom.
Gör ditt bästa för att vara vänlig, förstående och medkännande.
Det kommer att förbättra dina relationer och fördjupa din uppskattning för människorna i ditt liv.
3. Förlåt deras misstag
Om någon behandlar dig illa, så är det för att de inte förstår bättre.
Och eftersom så är fallet, så finns det ingen egentlig anledning att bli upprörd.
Du kan se det på här sättet: När någon uppför sig illa så gör dem det antingen oavsiktligt eller avsiktligt.
Om de gör det oavsiktligt så är det slöseri med energi att låta deras oaktsamhet störa dig.
Och om de gör det avsiktligt så har de en karaktärsbrist, vilket inte är ditt problem att lösa.
Du kan inte kontrollera hur andra personer beter sig.
Allt du kan kontrollera är hur du reagerar på deras beteenden.
Så träna på att förlåta människor för deras oaktsamhet och brister.
Ju snabbare du kan släppa det de gjorde, desto fortare kan du gå vidare.